lördag 22 mars 2008

Påtvingad bekvämlighet

Jag brukar cykla till jobbet. Både för att spara pengar och miljö, men även för att vara nyttig. Det har gått bra i vinter eftersom vädret varit ganska milt och på sin höjd regnat lite. Sen kom ett par veckor då det blev lite kallare och blötare och jag bestämde mig för att ta bussen ett tag.

Jag har väldigt lätt för att bli bekväm. "Ett tag", blev väldigt långt.
Tillslut bestämde jag mig för att rycka upp mig och börja cykla igen. Fick naturligtvis punktering första dagen. Cykeln blev stående. Efter några veckor kom nästa uppryckning och jag fick äntligen cykeln lagad. Då blev jag sjuk. Cykeln blev stående. Jag ville inte riskera att bli sjuk igen så för säkerhets skull tog jag bussen. I veckan kände jag att nu var det dags att slutligen återuppta mitt cyklande på allvar.
Då kom snön. 30 centimeter föll över en natt.

Jag vill vara duktig, nyttig och cykla till jobbet.
Men Gud vill tydligen annorlunda.
Varför hon vill det vet jag inte. Jag tror ju inte ens på henne.
Kanske är det därför.

Inga kommentarer: