söndag 23 mars 2008

Påskkonversationer

På Påskafton var det släktmiddag. I sann traditionell religiös anda bjöds det på Tacopaj. Konversationen vandrade runt bordet och ämnen avverkades i samma takt som godis på ett barnkalas. Efter ett tag tyckte jag att det var ett utmärkt tillfälle att ta konversationen till ett högre plan.

"Mamma, om du blev erbjuden 50 miljoner mot att du aldrig fick träffa mig igen, skulle du ta det då"
"Haha, nej!"
"100 miljoner då?"
"Nej, det finns inga pengar i världen."
"Om det blev fred på jorden då?"
"Det kan väl ingen lova! Vad är det för dumma frågor?"
"Men om det blev fred på jorden och ingen mer behövde svälta?"
"Nej, säger jag!"
"Du skulle vara så egoistisk alltså?"
"...jamen, hur skulle du göra då?"
"Ingen aning."
"Dåså!!"
"Jag säger inte att det finns något rätt svar. Men om jag fick offra mig för att det skulle bli fred på jorden så kanske jag skulle göra det."
"..."

Det blev en väldigt tryckt stämning runt bordet.
Så jag gick in i vardagsrummet och klappade katten istället.
Undra om man kommer till helvetet om man påstår att man skulle kunna tänka sig att aldrig träffa sin mor igen.

1 kommentar:

Anonym sa...

fantastiskt inlägg.