tisdag 22 april 2008

Svenska Ord

Jag gillar det svenska språket. Jag tycker om hur det låter och hur det ser ut. Jag gör mitt bästa för att inte misshandla det för mycket. Det har fantastiska ord som "Sommarkväll", "Flagrant" och det korta men också så oändliga "Eon". Men så finns det ord som jag inte kan läsa utan att få en besk smak i munnen. Ord som är fula. Ofta har jag ingen förklaring till varför jag känner som jag gör, men av någon anledning vill jag inte ha med dom att göra. Som en oäkting man inte vill kännas vid; som får stå ensam i ett hörn när alla de vackra orden leker.

Här kommer en kort lista. Den är på intet sätt fullständigt, så det finns alla anledning att återkomma med uppdateringar.

Måltidsdryck
Hagelbrakare
Driftkucku
Snacksbuffé
Basar (marknadsplats)
Läsk
Tårtcheck
Räkfrossa

Har också svårt för ordet "Show". Det är inte så fult att se på men det går inte att uttala på ett tillfredsställande sätt.
Frasen "I dagens samhälle" får mig också att gnissla tänder.

2 kommentarer:

Kjell Tina sa...

Ordet "Vårtgård" har länge legat och skavt, jag vet inte om det är ett fult eller bara äckligt. Men nåt stämmer iaf inte.

Anton sa...

Håller med. Vårtgård låter varken så mysigt eller erotiskt som det borde göra. Gör om, gör rätt.

Ordet har helt klart en plats i nästa upplaga av hatlistan.