måndag 25 februari 2008

Ordning och reda

Jag var nyss inne och hälsade på min finske kollega på grannföretaget. Han satt på sitt kontor och var sitt vanliga stressade, finska jag. Vi pratade en stund och jag råkade slänga en blick på hans dataskärm. Jag blir fortfarande förvånad när jag träffar på folk som jobbat med datorer i över 15 år men som ändå inte fattat grejen med mappar. Istället sparar de alla filer de jobbar med eller får skickat till sig, rakt ner på skrivbordet. Vilket gör att skärmen tillslut ser ut som en illa designad strukturtapet. Sen sitter de där och svär och blir irriterade för att de aldrig hittar sina filer.

"Du har inte funderat på att sortera filerna i mappar istället?" undrade jag.
"Jag har ett system..." muttrade finnen, svor tyst och fortsatte bättra på sitt redan höga blodtryck.

Jag förstår inte hur folk orkar fortsätta jobba med sån oordning när det är så enkelt att fixa. Mitt skrivbord i datorn är rent, snyggt och prydligt.
Att jag har disk från två veckor staplat hemma i diskhon är en annan femma.

Inga kommentarer: