onsdag 6 februari 2008

Förvånad

Idag på bussen satt jag bakom en äldre man. När vi hade åkt ett tag tag vände han sig häftigt och stirrade ut genom bussfönstret och utbrast: "Nämen, jisses!". Sen mumlade han något ohörbart men uppenbart upprört. Jag tittade också ut genom fönstret men uppfattade aldrig vad det var han såg. När vi åkt en bit till så vände han sig plötsligt och stirrade ut genom bussfönstret på andra sidan och utbrast på nytt: "Nämen, jisses! Va!?" och mumlade för sig själv.

Och så fortsatte det. Hela vägen till jobbet. Han satt kvar när jag klev av och blev säkert förvånad ett par gånger till innan hans resa var slut. Jag fattade aldrig vad han reagerade på men det var ju uppenbarligen något otroligt. Kanske hade han aldrig sett busskurer förut.

2 kommentarer:

Mikael sa...

Han kanske hade rest i tiden, från typ 1543. Då måste det ju förefalla väldigt konstigt med busskurer, bilar, mobiltelefoner och så vidare.

Ta kontakt nästa gång du ser honom.

Anton sa...

Jag vet inte om jag vågar. Han kanske blir våldsam. Nästa gång ska jag sätta mig ännu närmare och försöka höra vad han mumlar om.