onsdag 13 februari 2008

Déjà vu i mataffären

Du kommer in i mataffären. Vid grönsakerna träffar du en ytligt bekant. Ni språkar en stund. Artigt, på det där svenska sättet. Ni tar adjö och du fortsätter ditt handlande. Vid kassan hamnar ni plötsligt bredvid varandra igen. Men nu uppstår ett problem. Ni har redan avklarat allt som finns att prata om. Ni har tillochmed redan sagt hejdå. Nu blir ni plötsligt ståendes med ett fånigt flin och nickar lite försiktigt till varandra. En helt hopplös situation. Man är liksom redan klara med varandra. Det finns inget mer att säga. Men man måste likväl stå där och "umgås". Det är lite som att servitören kommer in med en portion mat till när man redan betalat notan och ska gå.

Hur ska man göra för att klara sig igenom en sån situation. Man kan ju inte bara gå iväg mitt under det första samtalet och kallt räkna med att kunna avsluta det vid kassan. Själv har jag faktiskt tagit omvägar i affären just för att slippa träffa ytligt bekanta vid kassan som jag redan pratat med och tagit farväl av. Känner du igen dig eller är jag ensam om det här problemet. Ska jag söka hjälp?

1 kommentar:

Emma sa...

sök inte hjälp, jag vet den där.
jävligt jobbigt.